Musiken i mitt liv

Har lyssnat mycket på musik denna helg och började då fundera lite på vilka har egentligen varit mina favoritlåtar under åren. Naturligvis många och allt som ofta har jag inte alltid uppfattat låtars storhet när de låg på topplistan. Med risk för minnesluckor blev det dock som nedan.  

Tror egentligen att jag verkligen började lyssna på musik 1990, allltså jag började söka den musik jag gillade. Innan dess var det mest mor och fars skivor. Men 1990 hittade jag mitt egna. Mest genom att spela in från svensktoppen. Favoriten då var Niklas Strömsted och låten "Mannen i ditt liv" Gillade hela albumet minns jag. Bandade av det från en dåvarande vän men denna låten var favoriten. 1991 blev det mer engelska och favoriten blev nog Chesney Hawkes med "The one and only". Vet att vissa polare gärna betonade att detta var en "tjejlåt" vilket den säkert var. Även Scorpions rullade ganska friskt hemma då liksom Roxette.

1992 kom sommartoppen på allvar in i mitt liv. Låg i en säng på torpet och lyssnade på det varje lördag med Anders Lundin och Lotta Bromé som programledare. MIchael learns to Rock med "The actor" tog nog priset detta år strax före Inner Circle (allallalla long...) och återigen Roxette (how do you do). 1993  gjorde eurodiscon entre´n i mitt liv och jag lyssnade mycket på 2 Unlimited. Men jag tror attt  Roxette "Queen of rain" satte djupast spår tätt följt 4 non blonds "what´s up.

1994 kom och musikintresset vet jag gick ned endel på  våren för att sedan ta riktig fart på hösten. Men 1994 fanns ju som ni alla vet bara en låt nämligen GES "När vi gräver guld i USA" Svårt att konkurera med den även om Look twice med "Move your body"  och Nordman "Vandraren" var nära. 1995 lyssnade jag på sommaren oerhört mycket på Scarlet "independed love song" och denna hade vunnit lätt om inte Nordman slagit till med "Be mig" som är en alldeles lysande låt.

1996 var inget lysande år för mig överlag minns jag. Musiken var också sisådär. Men när man på hösten började hänga på Strömarn blev snabbt Mr President med "Coco Jambo"  en favorit. "Killing me softly" och Robert Miles "Children" var också favoriter. Annars var det väl "Macarena" och "Lemon tree" som satte nivån för detta musikår. 1997 är fortfarande ett av de bästa åren i mitt liv och musiken blir väll bättre på grund detta. Även om Cue, Puff Daddy och Eagle Eye Cherry mfl förtjänar förstaplatsen så måste jag ge den till Aqua "Babie girl". Visst är det en usel låt men den är på något sätt 1997.

1998 är antagligen 1990-208 års sämsta musikår med råge. Mycket dynga. Dessutom ett relativt skitår för mig. I brist på annat så blir  det Celine Dion med "My heart will go on". En bra ballad är det ju. Då var 1999 bättre på alla sätt och vis. Detta var ett år jag grävde mycket i gammal musik och fastnade djupt för Anki Bagger med "Where were you last night". Fantastisk one hit wonder.  

År 2000 var skit på många sätt men på många sätt roligt också. I hård konkurrens med Mel C så går priset till Olsen brothers och "Fly on the wings of love". Vem glömmer vår egna live inspelning på en camping i Tylösand på midsommar!? 2001 var åter ett år då jag föll tillbaka i gammal musik. I detta sökandet blev jag mer eller mindre kär i låten "Life in the street" med Marky Mark feat Prince Ital Joe. Mycket minnen till den. 2001 är för övrigt mitt bästa år hittils. Åtminstone känns det så.

2002 var det mycket Örebro och massa fester. Det var också då jag hittade Kent och "Pärlor" vinner överlägset detta år. Melodiclub "Electric" och Pink  "Just like a pill" är i samma division men ändå inte nära. 2003 var ett ganska konstigt år på många sätt och vis. The Rasmus var bra men kunde egentligen inte hota Per Gessles "Här kommer alla känslorna på eeeeen och samma gång". Vem glömmer alla gånger man försökte vissla med i slutet av den låten utan att klara de höga tonerna... 2004 var ett svagt musikår men Ana´s "We are" var och är grym och vann lätt.  2005 var det Kent igen och då främst "Palace and main" med viss konkurren av Winnerbäcks "Stort liv" och T.A.T.U "All about us" samt Lena PH´s "Jobbar i affär".

2006 flyttade jag till Västerås men musiiksmaken tog jag med mig. Svårt att undvika "Boten Anna" detta år men Pink winner med "U+UR Hand". 2007 var ett bra musik år med Tokio hotel, Kent, Sahara Hotnights, Rihanna, Mika mfl, men ändå en klar vinnare i Winnerbäck feat Miss Lii och "Om du lämnar mig nu". 2008 är ju inte slut än men tror ingen kommer att slå den favorit jag har nu. 2008 var det år jag upptäckte Kent på riktigt. "Utan dina andetag", "Himmels drog" och "Mannen med den vita hatten (16 år senare)" har spelats hårt. Ingen slår dock "747". Detta fattade väll alla andra redan för 10 år sedan men bättre sent än aldrig:-) Glömmer aldrig hur tåget rullande ut från Göteborg C aldeles för tidigt på morgonen (och med mig snarare full än bakfull) i början av juni efter Ekan och Rickards sjukt roliga 30-årsskiva och MP3 spelar 747. Det var poesi. 

/Anders - Vanlig

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fantastiskt sammanställning!

Detta inlägg kommer bli läst fler gånger...



Chesney Hawks "one and only", den går inte av för hackor den. Den är ruggigt bra :)

2008-10-26 @ 22:10:13
Postat av: Anonym

Nice blogg hördu!!

2008-10-26 @ 22:13:23
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Lidden

ta och lyssna på rödljus,en gammal singelbaksida,den är grym!

2008-10-27 @ 18:15:12
Postat av: Anders

Kul att höra att mina ilägg uppskattas. Tack!



Rödljus är bra. Skön bakgrundslåt. En låt som växer. Oväntat förresten att du skulle gilla en låttitel som innehåller färgen röd:-)

2008-10-27 @ 22:21:28
URL: http://almostordinary.blogg.se/
Postat av: Kalle

Själv får jag en olustig känsla när det kommer blåljus...





2008-10-28 @ 16:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0